Asgari Ücretle Geçinmek

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik, “800 lira büyük para. Geçinilmez diye bir şey yok. Geçinirsiniz” dediği haberini ilk defa Facebook duvarında arkadaşların paylaşımlarında okumuş ve içimden, “Yahu, kolpa haberlere inanıp inanıp paylaşıyorlar,” diye düşünmüştüm.

Gazetelerde haberi çıktığında da inanmadım zira gazeteler bazı Zaytung metinlerini gerçek zannederek haber yapmışlığı vardı bu ülkede.
Haberin videosuna denk gelip saygıdeğer Faruk Çelik’in ağzından duyuncaya kadar da bu inanmama halim devam etti.
“800 TL büyük paradır, geçinirsiniz, netice itibariyle peynirin fiyatı bellidir, ekmeğin fiyatı bellidir, yiyeceğiniz zeytinin fiyatı bellidir, bir geçim sürdürebilirsiniz,” demiş.
Ağzım açık, şaşkınlıklar içinde dinledim saygıya değer bakanı.

İstanbul’un en kötü semtinin en kötü evinde oturma kirasını verdiğimi düşünüyorum, elektrik, su ve ısınma faturalarını minimumdan hesaplıyorum, en ucuz malzemeden yapılmış, çok kötü kıyafetler alarak giyimi kuşamı koyuyorum, her gün bir ekmek yense diyorum, yol parası en azdan hesaplanıp; çocuğumuz bebekse ya da okula gidiyorsa onun masraflarını en düşükten topluyorum; kahvaltıda, zeytinimi peynirimi koyuyorum, geceleri iki değil, tek çeşit yemekten hesabımı kitabımı yapıyorum (et olmadan) olmuyor oğlu olmuyor.

Hiç bir masraf kalemine, internet, sigara, telefon gibi şeyleri koymadan; sinemeya, konsere, tiyatroya, spor organisazyonuna gitmeden; hafta sonları aile-arkadaş ziyaretleri yaparak yol parası ve oralarda yapmam muhtemel olan masrafları eklemeden; düğün-doğum günü davetlerine gitmeden, gidersem de öpücük vereceğimi düşünerek; hiç bir sağlık problemini katmadan; evde ya da kullandığım aletlerde hiç bir arıza masrafının çıkacağını hesaba katmadan; çamaşır ve bulaşığımı elde yıkadığımı varsayarak hesaplıyorum, ailecek bir kez bile dışarda yemek yeme lüksünü ise hiç katmıyorum, kitap, dergi, DVD, CD gibi şeylere ise hiç girmiyorum, cahil cühela yaşıyorum, birazcık denk geliyor ama insan gibi noktasından çıktığında.

Devlet yeni evlenenlere, ev verip; halısından, oturma grubuna, televizyonundan buzdolabına kadar döşeyip veriyor da benim mi haberim yok. Çocuk olunca ayrıca ek maaş mı veriyor bu devlet? Asgari 800TL bankaya yatıyor da, geri kalanını zarfla mı veriyorlar yoksa, vergiden düşmek için?

800 TL ile tek çocuklu bir ailenin geçinmesinin imkansızlığı herkesce aşikarken, üç çocuk isteniyor, üç çocuğun masraflarını da kattığımızda geçim imkansızlığı daha da artıyor; ardından “Gençlerimiz tinerci mi olsun,” deniliyor. Bu şartlarda insan gibi eğitim alamadıkları, aç oldukları ve milletvekillerin lüks içinde yaşadığını bilen çocukların bu şartlarda bilim insanı mı olması bekleniyor, doktor mu, ya da mühendis, felsefeci mi? Zengin daha da zenginleşirken, asgari maaş alan kişilerin çocukları suç oranlarını arttırmayacak mı? Hem eğitimsiz, hem de sağlıksız bireyler yıl be yıl artmayacak mı? Cehaletle birlikte yönetme gücünü elinde bulunduran zenginler ve yönetilen cahil-fakirler olarak halk iki kutba doğru yol almayacak mı?

Ekonomi politikalarının ardında yatan gerçekleri bilmem, “Dünya piyasasına çıkmak için ucuz iş gücü gerekli yoksa içerideki istihdamı engellersiniz,” çıkış noktalı bir politikayı benimsemek pek mümkün gözükmüyor. Ayrıca saygıya değer bakan bu cümlesiyle ücretlerin az olduğunu ve ucuz işçi ihtiyacını dile getirerek zaten maaşların az ve geçimin imkansız olduğunu söylemiş oldu.

Son ek olarak, şu bilgiyi de vermek gerekebilir.
Asgari ücret son 10 yılda sadece resmi enflasyon oranında artmıştır. Enflasyonun 3 kat arttığı bir yerde, asgari ücretin 3 kat artmasıyla övünmeyi de anlayabilmiş değilim. Resmi enflasyon rakamını merak edenler TUİK’in kendi “enflasyon hesaplayıcısı”ndan 2002’deki 100TL’nin bugün ne kadar olmuş kontrol edebilir.
http://www3.tcmb.gov.tr/enflasyon/enflasyonyeni.php

Tansu Yalkın

Bir Cevap Yazın

